تفاوت پیوندهای یونی و کووالانسی را یاد بگیرید

تفاوت پیوندهای یونی و کووالانسی را یاد بگیرید

مولکول‌ها از پیوند شیمیایی دو یا چند اتم تشکیل می‌شوند. پیوند یونی و پیوند کوالانسی اصلی ترین نوع پیوند شیمیایی هستند. در این مقاله می‎خواهیم مفاهیم و تفاوت‌های پیوند یونی و کوالانسی را بررسی کنیم.

word image 44 -

پیوندهای یونی

در تشکیل پیوند یونی ، یک اتم الکترون‌های خود را در اختیار اتم دیگر قرار می‌دهد و الکترون بیشتر وقت خود را نزدیک به اتم الکترون دهنده می گذراند. اتمهایی که در یک پیوند یونی شرکت می کنند دارای مقادیر الکترونگاتیویی متفاوتی هستند و معمولا یک فلز با یک نافلز واکنش می‌دهد. هر اتم فلز تعداد معینی از الکترون‌هایش را از دست داده و یک یون با بار مثبت و یا کاتیون تشکیل می‌شود. اتم‌های نافلز، الکترون‌های از دست رفته اتمهای فلز را جذب کرده و آنیون ایجاد می‌کنند. در واقع اتم‌های فلز الکترون‌ها را به اتم‌های نافلز منتقل می‌کنند. کاتیون ها و آنیون‌های حاصل همدیگر را از طریق نیروهای الکترواستاتیک جذب کرده و ترکیب یونی تشکیل می‌دهند. به عنوان مثال ، سدیم و کلرید با تشکیل پیوند یونی، NaCl یا نمک طعام را ایجاد می‌کنند. ترکیبات یونی در آب یون‌های مربوطه تفکیک می‌شوند.

Ionic Bond Examples | Biology Dictionary

پیوندهای کووالانسی

در تشکیل پیوند کووالانسی اتمها با به اشتراک گذاشتن الکترون‌های خود به هم متصل می شوند. پیوند کووالانسی معمولا بین نافلزات تشکیل می‌شوند و اتم ‌ها مقادیر الکترونگاتیوی یکسان و یا نزدیک به هم دارند. اگر الکترون به طور مساوی بین اتم های تشکیل دهنده پیوند تقسیم شود پیوند کوالانس غیر قطبی تشکیل می‌شود (مانند H2). ولی معمولاً در پیوندهای کوالانسی با وجودی که الکترون ها در پیوند به اشتراک گذاشته‌اند مقداری قطبیت در پیوند وجود دارد و الکترون‌ها زمان بیشتری را اطراف یک اتم نسبت به اتم دیگر می گذرانند. در اینصورت گفته می‌شود که پیوند کووالانسی قطبی تشکیل شده است. به عنوان مثال، اتمهای تشکیل دهنده مولکول آب (H2O) توسط پیوندهای کووالانسی قطبی در کنار هم نگه داشته می شوند. معمولا پیوند کووالانسی بین دو اتم غیر فلزی تشکیل می‌شود و با وجود اینکه ترکیبات کووالانسی ممکن است در آب حل شوند ولی به صورت یونی تفکیک نمی‌شوند.

word image 45 -

تفاوت پیوندهای یونی و کووالانسی

در جدول زیر خلاصه ای از تفاوت بین پیوندهای یونی و کووالانسی ، خصوصیات آنها و نحوه شناسایی آنها آورده شده است:

word image 46 -

4 در مورد “تفاوت پیوندهای یونی و کووالانسی را یاد بگیرید”

  1. با سلام و تشکر از شما بابت مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتین
    خیلی عالی میشد که اگر این مطالب به فرم ضمیمه هم وجود داشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
WeCreativez WhatsApp Support
سلام. میتونم کمکتون کنم؟