روش مطالعه شیمی آلی

نحوه مطالعه شیمی آلی- 12 روش کاربردی و موثر برای یادگیری مفید و اصولی

مطالعه شیمی آلی در واقع بررسی ساختارها، واکنش‌ها، مکانیسم واکنش‌ها و کاربردهای ترکیبات آلی است. یادگیری شیمی آلی در ایتدا ممکن است که بسیار دشوار به نظر برسد ولی شما می توانید با استفاده از برخی استراتژی های اساسی مانند دانستن انواع واکنش ها، چگونگی رخ دادن آنها و همچنین استفاده از مدل‌های سه بعدی برای بررسی ساختارهای شیمیایی، فرآیند یادگیری را ساده تر کنید. در ادامه نحوه مطالعه شیمی آلی به همراه  12 راهکار برای یادگیری مفید و اصولی آن شیمی آلی آورده شده است:

1. یادداشت ها و کتاب درسی خود را به طور فعال و مرتب مرور کنید

نحوه مطالعه شیمی آلی

استفاده از یادداشت های کلاسی شروع خوبی برای مطالعه شیمی آلی است. سعی کنید که از یادداشت هایتان به صورت فعالانه استفاده کنید یعنی در صورت نیاز، یادداشت هایتان بازنویسی کرده و مطالب را به صورت خلاصه بنویسید و همچنین نقشه های مفهومی یا خلاصه های تصویری برای نشان دادن فرایند و یا مکانیسم واکنش ترسیم کنید. وقتی با ترکیب جدیدی روبرو شدید حتما ساختار آن را ترسیم کنید تا ساختار ترکیبات مختلف ملکه ذهنتان شود. همچنین یادداشت هایتان را قبل از کلاس مطالعه کنید و برای ادامه یادگیری آمادگی داشته باشید.

2. از اساتید خود کمک بگیرید

word image 1 -

اساتید و دستیاران آموزشی معمولا در ساعات اداری وقت مشخصی را تعیین کرده و به دانشجویان این امکان را می‌دهند که تا سوالات خود را بپرسند و به آنها کمک کنند. از این زمان استفاده کنید و برای رفع مشکلات و ابهامات درسی خود از آنها کمک بگیرید و سوالاتی که ممکن است در کلاس از پرسیدن آنها اجتناب کرده باشید را با آنها درمیان بگذارید.

3. روابط بین خواص شیمیایی را شناسایی کنید

word image 2 -

شیمی آلی تا حد زیادی به درک چگونگی ارتباط مولکول های مختلف با یکدیگر متکی است و بهتر است که شما مفاهیم پشت این تعاملات اساسی را درک کنید تا اینکه صرفاً برهمکنش ها را حفظ کنید. به عنوان مثال:

  • با افزایش pKa یک اسید ، پایداری باز مزدوج افزایش می یابد.
  • با افزایش قطبیت یک مولکول ، نقطه جوش افزایش می یابد.
  • با افزایش طول زنجیره هیدروکربنی نقطه جوش افزایش می یابد.

4. از کیت های مدل سازی استفاده کنید

word image 3 -

استفاده از کیت های مدل سازی به شما این امکان را می دهند که ساختارهای شیمیایی را به صورت سه بعدی تجسم کنید و بهتر از زمانی که فقط به ساختارهای دو بعدی نوشته شده روی صفحه نگاه می‌کنید بتوانید ساختار ترکیبات را درک کنید. در این صورت هنگام انجام تکالیف و یا پاسخگویی به سوالات امتحاناتی اشتباهات کمتری خواهید داشت.

5. برای سنتز ترکیبات از نقشه‌های واکنش استفاده کنید

word image 4 -

واکنشهای مختلفی را که یک ترکیب یا گروه عاملی در شرایط مختلف می تواند انجام دهد را در کنار هم بنویسید و به عنوان نقشه واکنش استفاده کنید. در این صورت شما واکنش های لازم برای سنتز گروههای عاملی مختلف را در دسترس خواهید داشت و با استفاده چندین نقشه می‌توانید رشته واکنش ها را بهم متصل کرده و برای سنتز یک ترکیب استفاده کنید.

6. مسئله حل کنید

word image 5 -

مهم ترین راه مطالعه شیمی آلی، حل مسئله است. هرچه چقدر تمرین بیشتری انجام دهید، درک شما از مسائل بیشترخواهد بود. هر روز بعد از یادگیری مطالب جدید بخشی از تمرینهای کتاب درسی خود را پاسخ دهید و بعد از تسلط بر یک مفهوم به سراغ حل مسائل دشوارتر بروید و میزان یادگیری خود را محک بزنید.

7. فلش کارت درست کنید

word image 6 -

شیمی آلی در واقع یادگیری ساختارها و واکنشهای شیمیایی است و واژگان بسیاری وجود دارد که مختص شیمی آلی است. اگر شما به این واژگان مسلط نباشید، درک مطالب برایتان بسیار دشوار خواهد بود. برای یادگیری واژگان تخصصی شیمی آلی، از فلش کارت‌ها استفاده کنید و واژگان تخصصی آلی را بیاموزید. سپس فلش کارت هایی برای واکنش ها و ساختارها درست کنید تا بر واکنشها و ساختار ترکیبات مختلف نیز مسلط شوید.

8. به صورت گروهی مطالعه کنید

word image 7 -

تشکیل گروههای مطالعه راهی عالی برای افزایش درک مطالب جدید است. زمانی که شما یک مفهوم را برای دیگران توضیح میدهید ممکن است متوجه شوید که برخی از مطالب را متوجه نشده‌اید و درک عمیق تری از مطالب به دست آورید. همچنین می توانید از سایر اعضای گروه برای یادگیری مفاهیمی که برایتان دشوار است، کمک بگیرید. سعی کنید تا اعضای گروه را طوری انتخاب کنید که یادگیری آنها در حد شما باشند، مطمئنا اگر یادگیری اعضای گروه نسبت به شما کندتر و یا سریع تر باشد برای شما مفید نخواهد بود.

9. از خودکار برای نوشتن استفاده کنید

word image 8 -

هنگامی که از مداد برای نوشتن استفاده می‌کنید، بعد از یادداشت مطالب قادر می‌توانید به راحتی آنها را پاک کنید و دوباره بنویسید، بنابراین قبل از نوشتن روی مطالبی که می‌خواهید بنویسید تمرکز نمی‌کنید. ولی زمانیکه از خودکار استفاده می‌کنید، باید قبل از نوشتن مطالب، آنها را به طور نقادانه بررسی کرده و به آنچه که می‌نویسید تسلط داشته باشید تا از نوشتن مطالب اضافی جلوگیری کنید. اگرچه این روش ممکن است برای همه مفید نباشد ولی بهتر است که آن را امتحان کنید و ببینید آیا این روش به شما کمک می کند که بتوانید قبل از نوشتن تمرکز کرده و بتوانید فرآیندها را به درستی پیش بینی کنید یا نه.

10. هر روز مطالعه کنید

word image 9 -

مطالعه به میزان یک تا دو ساعت در روز دارای بازده بیشتری نسبت به مطالعه یکباره 5 ساعته است. با مطالعه مستمر می‌توانید با دقت روی مفاهیم تمرکز کنید و لازم نیست که اطلاعات را به طور همزمان در مغز خود جمع کنید. سعی کنید برنامه مطالعاتی خود را به قسمت‌های بزرگ و کوچک تقسیم کنید و اگر فقط ده دقیقه برای مطالعه فرصت دارید برخی از فلش کارت‌ها را مرور کنید و اگر یک یا دو ساعت وقت دارد به حل مسئله بپردازید.

11. در کلاس‌های درس شرکت کنید

word image 10 -

بخش بسیار زیادی از یادگیری مطالب درسی مربوط به شرکت در کلاس‌های درس است و تمرکز و یادداشت برداری در کلاس درس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سعی کنید یادداشت برداری استراتژیک داشته باشید و با دقت به حرفهای استاد گوش دهید و اطلاعات را در یادداشت‌های خود خلاصه کنید.

  • اگر چیزی که در طول کلاس مینویسید، بعدا به نظرتان منطقی به نظر نمیرسد حتما از استادتان بخواهید تا توضیح بیشتری ارائه دهند.
  • با اجازه استاد، مطالب عنوان شده در کلاس را ضبط کنید تا در صورت نیاز دوباره بتوانید به آنها گوش دهید.

12. خواب، ورزش و تغذیه مناسب داشته باشید

word image 11 -

حفظ سلامتی یکی از رمز‌های موفقیت در یادگیری موضوعات جدید است. داشتن خواب مناسب، چند بار ورزش در طول هفته و رعایت رژیم غذایی مغذی، برای سلامتی و آمادگی برای انجام کار ضروری هستند و باعث بالابردن سطح انرژی شما شده و به یادگیری و حفظ مطالب جدید کمک می‌کنند.

  • سعی کنید هر شب حداقل 7-8 ساعت بخوابید.
  • برای ورزش وقت بگذارید ، حتی اگر فقط یک پیاده روی با یک دوست باشد.
  • سعی کنید میوه و سبزیجات بیشتری بخورید و از نوشابه های گازدار و کافئین دوری کنید.

منبع: https://www.wikihow.com

امیدوارم مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شود. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
WeCreativez WhatsApp Support
سلام. میتونم کمکتون کنم؟